سبد خرید

الگوسازی برای کودکان

الگوسازی برای کودکان

5,0 rating based on 1,234 ratings
بنر تبلیغاتی

الگوی مناسبی برای کودکان خود باشید

داشتن الگو برای تمامی انسان ها در گروه های سنی مختلف همواره لازمه رشد و پیشرفت شخصیت هر فرد است، علی الخصوص کودکان که نیاز بیشتری به الگوهای رفتاری دارند تا شخصیت آن ها رشد و بالندگی یابد. در این مقاله از سایت سرزمین عروسک قصد داریم درباره الگوسازی برای کودکان با شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

الگوسازی برای کودکان

یکی از عوامل موثر در رفتار کودک هنگامی بروز می کند که او رفتار دیگران را مشاهده کرده و از کار آن ها تقلید می کند. چون این پدیده ترکیبی است از یک مشاهده گر (کودک) که مشاهده می کند و از اعمال شخص دیگری (مدل) تقلید می کند، آن را الگو سازی یا فراگیری از طریق تقلید می گویند.

کودکان بسیار باهوشند

والدین می دانند که بچه ها از تماشای کارهای دیگران یاد می گیرند. در اکثر اوقات بیشتر کودکان مثل پدر و مادرشان لباس می پوشند و از کارهایی که دیده اند آنها می کنند – مثل آماده شدن برای رفتن به سر کار، انجام کارهای کوچک و روزمره خانه داری، مراقبت از بچه (عروسک) و غیره – تقلید می کنند.

الگوسازی برای کودکان

بیشتر بخوانید: علت پرخاشگری در کودک

کودکان حتی رفتارها و حرکات غیر عمدی و عادات عصبی غیر ارادی را که نزد پدر و مادر خود دیده اند و غالبا باعث شرمندگی بزرگسالان می شود، کسب می کنند.

وقتی والدین خودشان بد رفتاری می کنند معمولا سعی می کنند کودک را از طریق پند دادن، از الگو سازی رفتارِ اشتباهِ خود بر حذر دارند: آن کاری را که می گویم بکن، نه کاری را که انجام می دهم!

اتفاقا این رویه اغلب نتیجه ای ندارد. کودکان بیشتر مایلند که از رفتار پدر و مادرشان تقلید کنند، تا راهنمایی هایشان را رعایت کنند. اگرچه والدین می دانند که کودکان با تقلید از دیگران یاد میگیرند، اما فقط معدودی از آن ها از میزان اهمیت این نوع فراگیری و تاثیر نافذ آن بر رفتار کودک آگاهند.

پسر کو ندارد نشان از پدر…

کودکان غالبا بسیاری از همان منش ها، ارزش ها، عادت ها، دلبستگی ها، الگو های رفتاری و توانایی هایی را بروز می دهند که در والدینشان دیده اند.

اگرچه برخی افراد، از شباهت های والدین و فرزندان نتیجه گرفته اند که تمام این منش ها موروثی اند، ولی توضیح محتمل تر این است که والدین به عنوان الگوی اولیه موثر، سرمشقِ فرزندانشان قرار می گیرند.

کودکان رفته رفته می آموزند (به طور ارادی و غیر ارادی) از رفتارهایی که از پدر و مادرشان می بینند تقلید کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا ابعاد مختلفی از الگو سازی برای کودکان را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

راستی! نظرات خود را زیر همین پست یا در صفحه اینستاگرام  با ما درمیان بگذارید

برای خواندن قصه ها کلیک کنید

از فروشگاه ما هم دیدن کنید

سرزمین عروسک

عروسک نمدی

Views: 501

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *