سبد خرید

اهمیت مسئولیت پذیری در کودکان

اهمیت مسئولیت پذیری در کودکان

5,0 rating based on 1,234 ratings
بنر تبلیغاتی

چطور قبول مسئولیت را به فرزندان خود بیاموزیم

از اهمیت مسئولیت پذیری در کودکان چه میدانید؟ به کودکان خود در منزل چه مسئولیت هایی را می دهید؟

برای آن که از بار کارهای خانه که به عهده ی شماست کم کنید و هم زمان فرزندتان هم برای زندگی آینده خود آماده شود، یک راه حل عالی هست.

اهمیت مسئولیت پذیری در کودکان

با این روش می توانید با یک تیر، دو نشان بزنید! بچه های امروزی خیلی راحت هستند. ما اغلب از اینکه جوانان (تا بیست سالگی) هنوز در پختن غذا و شستن لباس هایشان به والدین خود وابسته اند، متعجب می شویم!

بسیاری از فرزندان حتی تا زمان ازدواج استقلال لازم را پیدا نکرده اند. ( آن ها هیچ گونه مسئولیتی در مورد کارهای شخصی خود یا تهیه غذایشان به عهده نمی گیرند.)

این واقعیت در پسران بیشتر به چشم می خورد. شاید شما با یکی از همین مردان ازدواج کرده باشید! در تمام دنیا امری طبیعی است که بچه ها هم مسئولیت پذیر باشند.

نظارت والدین

احساس مسئولیت

آن ها هر روز با نظارت بزرگساالان ( نه مانند بسیاری از بچه های مرفه غربی بدون هیچ گونه توجه) کارهای خانه را با رضایت کامل و افتخار انجام می دهند.

این بچه ها زمانی را هم برای بازی دارند که البته جز برنامه های فرعی آنان به شمار می رود. نتیجه این کار در دوران بچگی، آمادگی و استقلال آن ها در بزرگسالی است.

 

عقیده شما در مورد این نظریه که : (( دوران کودکی مانند اتاق انتظاری برای شروع زندگی آینده است)) چیست؟

آیا ما می توانیم به فرزندان برای داشتن شغلی بهتر در بزرگسالی کمک کنیم و باعث خودکفایی او شویم؟ البته که می توانیم. یک راه این است که به آن ها مسئولیت بدهیم. شما می توانید این کار را از حدود 18 ماهگی تا 2 سالگی، زمانی که کودک می تواند وظایف روزانه سبکی را به عهده بگیرد، شروع کنید.

سعی کنید از روش های منحصر به فرد خود که تا به حال کس دیگری آن ها را به کار نبرده، استفاده کنید.

مسئولیت های کودکان

می توانید این مسئولیت ها را هر ماه بیشتر کنید. تکالیفی را انتخاب کنید که آسان و معمولی باشد، به کودک آموزش دهید چگونه کارهای شخصی خود را انجام دهد، همچنین کارهایی را که با شرکت دیگر اعضای خانواده انجام می شود، به او یاد دهید.

به طور مثال: در سه سالگی، کودکان می توانند همیشه در چیدن میز و بردن بشقاب ها به ظرفشویی کمک کنند. هر چقدر آن ها بزرگتر می شوند می توان مسئولیت های آن ها را اضافه کرد و در موقع لزوم به آن ها خاطر نشان کرد که چه باید بکنند.

قصه های صوتی رایگان

کودکان را تشویق و به وجودشان افتخار کنید. اما در این کار زیاده روی نکنید. شما کار فوق العاده ای از آن ها نمی خواهید، بلکه این چیزی است که امتظار انجام اش از آنان می رود.

تشویق کردن و ارزش گذاشتن در جای خود، باعث ایجاد حس عزت نفس در کودکان می شود. اگر حس عزت نفس را در او پرورش ندهیم، کودک هر قدر هم که استعداد و نبوغ خدادادی داشته باشد، ممکن است بسیاری از توانایی هایش زایل شود.

بنابراین، چنانچه نهایت سعی خود را برای تقویت حس عزت نفس فرزندمان بکنیم، به آن ها بهترین فرصت ممکن را داده ایم تا استعداد های خود را بارور سازند و تبدیل به فردی موفق و عضوی مفید در جامعه شوند.

در حقیقت، با این کار، مهم ترین ابزار  شروع زندگی را در اختیار کودکانمان گذاشته ایم.

احساس مسئولیت

اهمیت مسئولیت پذیری در کودکان

احساس مسئولیت در مورد کارهای خانه مانند پختن غذا ( حداقل هفته ی یک بار )، جارو زدن و وظایفی از این قبیل آن ها را متعهد بار می آورد.

تقسیم کار بین فرزندان، نوعی رقابت و احساس رضایت از انجام کار را در آنان ایجاد می کند خصوصا اگر دقت کنیم تا به هر یک از کودکان کار مورد علاقه اش را واگذار کنیم.

یادتان باشد مهارت های اولیه را در همه ی ابعاد زنذدگی مد نظر قرار دهید: پخت و پز، نظافت، شست و شوی البسه، مراقبت از حیوانات، درست خرج کردنف برنامه ریزی و همین طور شرکت در کارهای گروهی یا بحث های دسته جمعی! باید به بچه ها آموزش داده شود.

به این ترتیب زمانی که بچه های شما بخواهند خانه را ترک کنند، کاملا آمادگی انجام کارهای خود را دارند. شاید آن ها خانه را به دلیل فرار از این همه مسولیت، هر چه زودتر ترک کنند!

فروشگاه سرزمین عروسک

راستی! نظرات خود را زیر همین پست یا در صفحه اینستاگرام  با ما درمیان بگذارید

ما درباره ی کودکان همه چیز می نویسیم!!!

سرزمین عروسک

عروسک نمدی

Views: 311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *