سبد خرید

قدرت تصمیم گیری در کودکان

قدرت تصمیم گیری در کودکان

5,0 rating based on 1,234 ratings
بنر تبلیغاتی

کودک مستقل و تصمیم گیر

قدرت تصمیم گیری در کودکان

پدر و مادر بودن مستلزم مواجهه با انواع چالش ها و مشکلات رفتاری روزمره است. انتفال قدرت تصمیم گیری در کودکان نیز یکی از این وظایف روزانه ای به شمار می آیند که در مقابل والدینِ کودکان خردسال قرار دارند.

ولی با همه این احوال، در ورای مشکلات رفتاری روزمره فرزندتان، تفکر در مورد خصوصیات فردی و شایستگی های دراز مدتی که مایل به مشاهده، شکل گیری و حفظ آن ها در طول زندگی فرزندتان هستید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

توانایی تصمیم گیری مستقل و بیان احساسات یا دیدگاه های فردی برای دیگران، از جمله خصوصیاتی به شمار می آیند که امیدواریم فرزندانمان کسب کنند. درست همانطور که والدین در موقعیت رفع مشکلات رفتاریِ روزمره کودکان خود هستند، در موقعیت کمک به فرزندانشان در مبادرت به کسب مهارت های مثبت و پایدار نیز قرار دارند.

هرچند معمولا تصمیم گیری و فردیت را صفت مشخصه بزرگسالان فرض می کنیم، ولی این خصوصیات تقزیبا در اوایل زندگی شروع و بروز می کنند و می توانند به صفات اختصاصی مثبت فرد تبذیل شوند. با این که منش و معیارهای شخصی در طول حیات دستخوش تغییر می شوند، ولی تجارب اولیه دوران کودکی جهت کلی رشد و توسعه بعدی معیارها و مهارت های شخص را شکل می دهند.

به فرزندتان کمک کنید تا تصمیم گیری را فرا گیرد

در نوجوانی و بزرگسالی تقریبا همیشه از ما می خواهند که تصمیمات کوچک و بزرگی بگیریم. اما قدرت تصمیم گیری در کودکان آن هایی که مهارتِ اندیشیدن درباره مشکلات و دستیابی به راه حل های منطقی را در خود پرورش داده اند ، به ثروت چشمگیری برای زندگی دست یافته اند.

این ها کسانی هستند که می توانند مشکلات و بحران های روزمره خود را رفع کنند، مستقلا بیندیشند و در روابط و حرفه خود به موفقیت دست یابند. بزرگسالانی که فاقدِ توانایی تصمیم گیری هستند معمولا احساس می کنند که قربانی اوضاع شده اند و در دام مشکلاتی گرفتار آمده اند که قادر به رفعشان نبوده اند.

مسلما تصمیم گیری قابلیتی است که امیدواریم فرزندانمان کسب کنند. قابلیت تصمیم گیری را باید همچون یک مهارت تلقی کنیم، منظورمان از مهارت این است که مردم با خصوصیت ناتوانی در تصمیم گیری به دنیا نمی آیند بلکه باید آن را به تدریج کسب کنند و تمرین کنند تا آن را ارتقا ببخشند.

راستی! نظرات خود را زیر همین پست یا در صفحه اینستاگرام  با ما درمیان بگذارید

برای خواندن قصه ها کلیک کنید

از فروشگاه ما هم دیدن کنید

سرزمین عروسک

عروسک نمدی

Views: 54

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *