سبد خرید

کم رویی کودکان

کم رویی کودکان

5,0 rating based on 1,234 ratings
بنر تبلیغاتی

داستان کم رویی در کودکان چیست؟

کم رویی کودکان

آیا در خانواده شما، بچه خجالتی ای هست؟ خوب، بعد از خواندن این مطلب شاید بخواهید او را تغییر دهید! می دانید، خجالتی بودن داستان قدیمی است که کودکان را به دام می اندازد و آن ها نمی دانند چطور می توانند از شر آن خلاص شوند.

کم رویی کودکان

وقتی کمرویی در کودکی باعث جذابیت بیشتر او شود، این موضوع در او تقویت شده، در آینده برای او مشکل ساز خواهد شد. در حقیقت، آدم های کمرو چندان موفق نیستند.

بنابراین باید بدانیم چه چیز کودکان را خجالتی بار می آورد و چگونه می توان به آن ها کمک کرد تا اجتماعی باشند. خجالت تا حدی ذاتی و تا اندازه ای نیز به روش تربیتی بستگی دارد.

همه ی ما گاهی اوقات در موقعیت های مختلف گرفتار این حالت می شویم، کودکان نیز همین طورند. ما، والدین موظفیم در گذراندن این مراحل رشد با فرزندانمان همراه باشیم.

با توجه به نکات زیر می توانید به آن ها یاد دهید تا بدون دلیل از کسی نترسند.

 

به فرزندانتان یاد دهید که چطور اجتماعی باشند

این کار خیلی ساده است. وقتی کسی با کودک شما حرف می زند یا به او سلام می کند، همان موقع به او توضیح دهید چگونه باید رفتار کند، «نگاه کن، سعید به شما سلام می کند؛ به او سلام کن، سلام سعید!» شما می توانید، دیگران را به کودک معرفی کنید. بگویید: « این سیاوش است یا دکتر عبدی یا هر نام دیگری…، لطفا به او سلام کن! »

کودک به شخص نگاه می کند و می گوید: سلام سیاوش. همین! برای بچه های زیر چهار سال تنها همین کار کافی است. آن ها نباید برای بیش از یک یا دو دقیقه مرکز توجه قرار گیرند یا اصرارشان کنیم تا هنرنمایی کنند. سلام کردن و نگاه به شخص مخاطب، شروع خوبی است.

کم رویی کودکان

قصه های صوتی رایگان

روی حرف خود مصمم باشید!

والدین سونیا سه ساله معتقدند که او خیلی خجالتی است. آن ها زیاد مهمانی می دهند. سونیا که قبلا پر حرف و شلوغ بود، به تازگی در حضور مهمانان رفتار عجیبی از خود نشان می دهد؛ او پشت دامن مادرش پنهان می شود و وقتی فرد جدیدی را میبیند، سراسیمه می شود. این رفتار به طرز برخوردش با بچه های هم سن و سالش نیز سرایت کرده است.

والدین او با ما صحبت کردند و تصمیم گرفتند برای حل مسئله یک دوره ی عملی بگذارنند. آن ها به سونیا گفتند که چطور باید به مردم نگاه کند، سلام دهد و وقتی با او صحبت می کنند، جواب دهد.

یک روز یکی از دوستان قدیمی به خانه ی آن ها آمد ولی سونیا به جای سلام کردن خجالت کشید. آن وقت مامان به او گفت: به گوشه ای برو، خوب فکر کن تا متوجه شوی که باید چگونه رفتار کنی.

کم رویی کودکان

روش به گوشه فرستادن کودکان

روش به گوشه ای فرستادن که امروزه بسیاری از والدین از آن استفاده می کنند، جایگزین خوبی برای دعوا کردن یا کتک زدن کودکان است. سونیا به گوشه ای رفت و ایستاد اما مضطرب تر از آن بود که بتواند فکرش را متمرکز کند، بنابراین به اتاقش رفت.

خوشبختانه مهمان آن ها از دوستان قدیمی اشان بود و قضاوت بدی در این باره نکرد. کم کم در ملاقات های بعدی، سونیا به مهمانان سلام می داد ولی زود به گوشه ای می رفت.

تا اینکه با بچه های مهمان ها دوست شد: «سلام، دیانا. می خواهی با هم بازی کنیم؟» او خیلی زود با مگی دوست شد و اسباب بازی هایش را به او نشان داد. مساله به سادگی حل شد و دیگر به ندرت از روش گوشه استفاده شد. به این ترتیب سونیای خجالتی کمتر از چند روز تبدیل به بچه ای کاملا اجتماعی شد.

علت های مختلف خجالتی شدن کودکان

علت خجالتی شدن کودکان در وهله ی نخست، آن است که بزرگترها بیش از اندازه در جمع به آن ها توجه می کنند. اغلب ما فکر می کنیم به دلیل آن که فرزندمان دلنشین و با مزه است، باید شیرین کاری هایش را به همه نشان دهد، ولی این درخواست ما او را نگران می کند. او از خود می پرسد: «آیا این بار می تواند کار بهتری ارائه دهد؟»

کم رویی کودکان

باید به بچه ها یاد دهیم زمانی که ما همراه آن ها نیستیم و احساس خطر می کنند، یا زمانی که با آدم های خلاف کار مانند: معتادین و … مواجه می شوند، احتیاط کنند. البته والدین باید مراقب باشند بچه ها هیچ گاه در چنین شرایطی قرار نگیرند.

اجتماعی بودن در واقع صفتی است که در میان مردم شکل می گیرد. با آموزش سلام کردن به کودکان و معرفی افراد به آن ها کمک می کنیم تا به راحتی برای خود دوست یافته، به معاشرت با دیگران تمایل یابند و مهارت های خود را ارتقا دهند.

به این ترتیب از لحاظ اجتماعی در همه ی زمینه ها، چه در مدرسه و چه در محل کار آینده اشان، انسان های موفق تری خواهند بود.

فروشگاه سرزمین عروسک

راستی! نظرات خود را زیر همین پست یا در صفحه اینستاگرام  با ما درمیان بگذارید

ما درباره ی کودکان همه چیز می نویسیم!!!

سرزمین عروسک

عروسک نمدی

Views: 103

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *