سبد خرید

پنج نکته ضروری برای پدران در تربیت فرزندان

پنج نکته ضروری برای پدران در تربیت فرزندان

5,0 rating based on 1,234 ratings
بنر تبلیغاتی

شش سالگی پسران و نیاز به بودن در کنار پدر

پنج نکته ضروری برای پدران در تربیت فرزندان

در این مقاله پنج نکته ضروری برای پدران ذکر خواهد شد تا در تربیت فرزندان پسر بتواند به آن ها کمکی کند.

پنج نکته ضروری برای پدران

در حدود شش سالگی تغییر مهمی در پسران رخ می دهد. در این سن جنسیت مذکر پسران به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند. حتی پسرهایی که زیاد تلویزیون تماشا نکرده اند، یکباره علاقمند می شوند که شمشیر بازی کنند، شنلی مانند زورو بپوشند، دعوا کنند، کشتی بگیرند و سر و صدای زیادی برپا کنند.

اتفاق دیگری نیز رخ می دهد که واقعا اهمیت دارد و در سراسر جهان مشاهده شده است: 

پسر بچه ها در حدود شش سالگی به پدر، پدرخوانده یا هر مرد دیگری که در اطرافشان باشد، می چسبند و می خواهند با او باشند، از او بیاموزند و از رفتارش الگو برداری کنند. آن ها می خواهند که چگونه یک انسان مذکر باشند. اگر پدری در این زمان به پسرش بی توجهی کند، پسر برای جلب توجه او با تمام وجود تلاش می کند.

حالا به پنج نکته ضروری برای پدران در تربیت فرزندان می پردازیم

1. از سنین پایین شروع کنید:

از دوره ی حاملگی همسرتان پدری کردن را شروع کنید، در مورد آرزوهایتان برای فرزندتان صحبت کنیدو در هنگام تولد نوزاد حضور داشته باشید. از همان ابتدا در مراقبت از کودک مشارکت داشته باشید. این زمان برای ایجاد ارتباط بسیار مهم است.

مراقبت از نوزاد بر هورمون های شما تاثیر می گذارد و اولویت های زندگیتان را تغییر می دهد. پس مراقب باشید! پدرانی که از نظر جسمی از کودک مراقبت می کنند، مجذوب آن ها شده و با آن ها هماهنگ می شوند.

مردان می توانند در خواباندن مجدد کودک در نیمه شب مهارت پیدا کنند – در آغوش گرفتن و راه رفتن، آرام تکان دادن آنها، به آرامی آواز خواندن یا هر کار مفید دیگری! به خود اجازه ندهید که در مورد کودک، بی دست و پا باشید- به این کار ادامه دهید. از همسرتان و دیگر دوستان مجرب کمک بگیرید و به توانایی خود افتخار کنید.

حتی اگر شغلی تخصصی دارید، آخر هفته یا تعطیلات خود را به کودک اختصاص دهید. از دو سالگی به بعد، از همسرتان خواهش کنید آخر هفته به میهمانی یا گردش برود و شما را با کودک نوپا تنها بگذارد.

2. وقت صرف کنید:

این امر اهمیت زیادی دارد. توجه کنید، این جمله برای پدران بسیار مهم است:

اگر همواره هفته ای پنجاه و پنج یا شصت ساعت کار می کنید، به عنوان یک پدر کار درستی نمی کنید!

پسرانتان در زندگی مشکل خواهند داشت و شما مقصر هستید. پدران باید به موقع به خانه بیایند و با پسرشان بازی کنند، بخندند، به آن ها آموزش بدهند و آن ها را قلقلک بدهند.

زندگی شرکتی و مشاغل کوچک دشمنان خانواده هستند. دفعه بعد که ترفیعی به شما پیشنهاد شد و شما متوجه شدید که ساعات بیشتری باید کار کنید و کمتر در پیش خانواده باشد، خیلی جدی به رئیس خود بگویید : متاسفم! بچه هایم اولویت بیشتری دارند.

پنج نکته ضروری برای پدران

پنج نکته ضروری برای پدران در تربیت فرزندان

3. احساسات خود را نشان دهید:

تا زمان بزرگسالی فرزندتان می توانید او را در آغوش بگیرید، قلقلک بدهید و با هم کشتی بگیرید یا کارهای ملایم تری نیز انجام دهید. بچه ها داستان خواندن، در کنار هم نشستن، آواز خواندن یا نواختن آلات موسیقی را دوست دارند.

به کودکانتان بگویید که چقدر عالی، زیبا، خلاق و باهوش هستند. (این عبارت را زیاد و با احساس به کار ببرید). اگر والدین شما احساسات خود را بروز نمی دادند، شما مجبورید آن را بیاموزید.

برخی مردان می ترسند که اگر پسرانشان را در آغوش بگیرند، آن ها در آینده همجنس باز یا دختروار می شوند، این طور نیست، در واقع عکس این مسئله صادق است. بسیاری از مردان همجنس گرا می گویند که کمبود محبت پدرانه از دلایلی بود که باعث شد عشق جنس مذکر برایشان اهمیت بیشتری پیدا کند.

4. سخت نگیرید:

از بودن کنار بچه هایتان لذت ببرید. اگر کنار آن ها هستید تا اشتباهی مرتکب نشوندیا می خواهید به آن ها تحکم کنید، بدانید که این بودن از کیفیت بالایی برخوردار نیست، چون کیفیت یا به عبارتی چگونگی حضور بسیار با ارزش است. فعالیت هایی را تجربه کنید که هر دو از آن لذت می برید. “فشار برای موفق شدن” را از دوش کودکانتان بردارید اما تاکید کنید که در اموری در خانه مشارکت کنند.

به آن ها اجازه دهید که در یک یا حداکثر دو ورزش و فعالیت شرکت کنند، به صورتی که زمانی را داشته باشند تا فقط “باشند”. اوقات “با عجله به اطراف دویدن” را رها کنید و وقتی را به پیاده روی، بازی یا گفتگو اختصاص دهید.

هیچ فعالیتی را بیش از اندازه ای که یک سرگرمی باشد، رقابتی نسازید. به طور مستمر هرآنچه را می دانید به بچه ها بیاموزید.

5. مسئولیت پذیر باشید:

برخی از پدران امروز،در آسان گیر “اوقات خوش” هستند که همه ی مشکلات را بر دوش شریک زندگیشان می گذارند. در تصمیم گیری ها مشارکت کنید، بر نکالیف مدرسه و وظایف خانه بچه ها نظارت کنید. روش های انضباطی ملایم اما مشخصی را در پیش بگیرید.

کتک نزنید! بر احترام گذاشتن به دیگران پافشاری کنید و خودتان مانند یکی از بچه ها رفتار نکنید. به حرف آن ها گوش کنید و به احساساتشان اهمیت دهید. در مورد طرح کلی تربیت با همسرتان صحبت کنید: « در مجموع چگونه پیش می رویم؟ چه تغییراتی را باید ایجاد کنیم؟» تربیت کردن به صورت یک کار گروهی می تواند رشته ی پیوند جدیدی را بین شما و همسرتان ایجاد کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا پنج نکته ضروری برای پدران در قبال فرزند پسر ذکر شود. بدیهی است که این پنج نکته صرفا نکات اصلی بوده و بسیاری از نکات دیگر نیز در امر تربیت فرزند پسر موثر خواهند بود.

منبع این مقاله، کتاب کلیدهای تربیت و رفتار با پسرها نوشته ی استیو بیدالف است که خانم اکرم قیطاسی آن را ترجمه کرده اند.

برای خواندن قصه ها کلیک کنید

سرزمین عروسک

عروسک نمدی

Views: 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *